Začíná na
parkovišti pod Bukovcem a končí u vyhlídky do
vytěženého rašeliniště v Národní přírodní
rezervaci Rašeliniště Jizerky. Na šesti kilometrech má 13
zastavení, prochází přírodní
rezervací Bukovec, starou zlatokopeckou, sklářskou a
dřevorubeckou osadou Jizerkou a pokračuje územím již
zmíněné NPR Rašeliniště Jizerky. Od této
trasy se odvíjejí i témata jednotlivých
zastavení, na kterých se návštěvníci
mohou seznámit s geologickými, botanickými i
zoologickými zajímavostmi území, ale
rovněž s historií horské osady i některými
činnostmi, kterým se v historických dobách
místní lidé věnovali.
Trasa naučné stezky vede
poměrně náročným terénem, její
zpřístupnění si vyžádalo určité
úpravy cest a vybudování zařízení
pro bezpečný pohyb návštěvníků. Jsou zde
instalovány schody, několik povalových chodníků,
vyhlídkové plošiny, most přes Jizerku aj. Během více
jak 35 let od jejího otevření byly prováděny
pouze dílčí opravy stezky. Šlo ale více méně
o udržovací práce, zajišťující alespoň
bezpečný průchod návštěvníků. Postupně byl
snížen původní počet 18 zastavení na
současných 13, byly vyměňovány dožité
informační tabule, probíhaly i dílčí
opravy povalových chodníků, zábradlí,
schodů na Bukovec apod. Všechny tyto opravy a udržovací
práce měly časově velice omezený účinek a
stezka nebyla nikdy celkově zrekonstruována.
Díky finanční
podpoře z Evropských fondů prostřednictvím
Operačního programu životní prostředí
(Podporováno z Evropského fondu pro regionální
rozvoj částkou 484 014,- Kč a dotací ze Státního
fondu životního prostředí ČR částkou 28
471,- Kč), přímé podpoře Ministerstva životního
prostředí ČR, Nadace pro záchranu a obnovu
Jizerských hor, Krajského úřadu Libereckého
kraje, s. p. Lesy ČR i Agentury ochrany přírody a krajiny
ČR - Správy CHKO Jizerské hory, mohl
Jizersko-ještědský horský spolek v roce 2008
přistoupit k realizaci první etapy projektu.
Rekonstrukce naučné stezky je provedena v takovém
rozsahu, aby jednak důstojně a moderním způsobem
informovala tuzemské i zahraniční návštěvníky
o přírodních zajímavostech, vývoji
přírodního prostředí i historii této
cenné a atraktivní části CHKO Jizerské
hory, jednak aby trasa s obnovenými bezpečnostními
prvky (schody, zábradlí, poválkové
chodníky) umožňovala bezpečný pohyb návštěvníků
a zároveň jejich nasměrování do zajímavé
a upravené trasy. Tím jsou výrazně omezena
rizika spojená se živelným pohybem turistů v přírodně
nejcennějších částech CHKO Jizerské hory (PR
Bukovec, NPR Rašeliniště Jizerky). Podstatná část
projektu spočívala v práci v terénu
při výměnách a opravách jednotlivých
zařízení stezky. Celkem je v této části
naučné stezky rozmístěno 15 naučných panelů.
V souvislosti s nedávným obnovením
hraničního mostu přes Jizeru, určeného pro pěší
turisty, cyklisty a lyžaře, a otevřením hraničního
přechodu mezi Českou republikou a Polskem a konečně vstupem obou
zemí do Schöngenského prostoru se výrazně
zvýšila návštěvnost naučné stezky, kterou
vedle našich turistů využívají zejména
Poláci. Stejně tak do polské části Jizerských
hor směřuje stále větší počet našich turistů.
Z těchto důvodů jsou texty na informačních tabulích
dvojjazyčné, tedy česko-polské (v polské
části naučné stezky budou naopak polsko-české).
Pro návštěvníky z německy mluvících
zemí je k dispozici třetí, přepracované a
aktualizované vydání podrobného průvodce
naučnou stezkou v německé verzi, který mohou
získat při příjezdu na Jizerku v místních
horských chatách. Vedle turistů a návštěvníků
přijíždějících do Jizerských hor
individuálně by stezka měla sloužit rovněž jako terénní
výuková trasa pro školy v přírodě, studenty i
učitele a další subjekty, zejména v rámci
výukových programů nově otevřeného Střediska
ekologické výchovy na Jizerce, provozovaného
Společností pro Jizerské hory, o.p.s.
Druhá etapa projektu
spočívá ve vybudování části
naučné stezky na polském území v trase
most přes Jizeru - Orle - Wielka Izera. Bude realizována
v roce 2009 polským partnerem - občanským
sdružením Towarzystwo Izerskie ve spolupráci s
Jizersko-ještědským horským spolkem. Na polské
straně nejsou tak těžce schůdné terény jako v části
české, realizace II. etapy tedy nebude tak náročná.
Stezka povede na polské straně z převážné
části po zpevněné cestě, u zastávek na
rašeliništích budou vybudovány krátké
povalové chodníky. Bude zřízeno 10 zastavení,
jejichž detailní umístění a témata
budou ještě během zimního období 2008-2009
upřesněny. Stojany i vlastní informační tabule budou
mít zcela stejný design jako na české straně.
K tomuto článku není přiřazen žádný příbuzný článek!
Diskuze